måndag 26 september 2011

Gud är död - Opeth tråkade ihjäl honom


Opeth.
Jag måste ändå skriva lite om dom. Har lyssnat lite på deras senaste, omtalade, och på sina håll rätt uppskrivna, "Heritage". Kändes nästan som en medborgerlig plikt att göra det.

Åh herregud.
Först Janne Johansson-piano och sen börjar det vrålas om att "God is dead". Förmodligen för att Opeth tråkade ihjäl honom/henne, tänker jag. Som pappaledig lyssnar jag nästan på all musik stående vid spisen eller diskhon. Jag kan säga så mycket som att det är roligare att diska utan att lyssna på Opeth, än det är att lyssna på Opeth utan att diska. (Jag har provat.)

Tyvvärr är det nog inte bara Gud som stryker med om Opeth ska sätta nån slags trend framöver. Det känns som om hela hårdrocksscenen står på spel. Alltså, jag gillar mycket av den här retrorockgrejen, jag har tidigare nämnt Gordon Fights här på bloggen, och visst var Graveyards "Hisingen Blues" från i våras också skön.

Men hårdrock, liksom nästan allt annat här i livet, kan aldrig överleva utan självdistans och humor. På 70-talet gled metal också mot att det skulle stås och spelas solo i timmar, samtidigt som man glodde på sina gympadojor. Publiken sket man fullständigt i. Sen kom Sex Pistols och blästrade rent i rockträsket och inget blev sig likt igen. Lite förenklat. Hårdrocken tvingades byta skepnad och vi fick band som Metallica, Mötley Crue och Van Halen. Alla sins emellan olika, men introverta var de fan i mig inte. Och plötsligt ville alla vara metall-skallar igen (utom syntharna då).

Nä, skippa Opeth. Lyssna då hellre på We Don´t need a Cure, en ny låt från Hardcore Superstars som ligger på deras kommande samlingsplatta. Bättre kosackdans-metall har du inte hört sedan System of a Down rockade som hårdast.

Och glöm aldrig var rockvärldens kanske störste filosof, Paul Stanley, sa en gång: Om livet är en radio - skruva upp till 10.

2 kommentarer:

  1. Det är skillnad på retro och pretto. Försökte också lyssna på Opeth, men klarade typ tre minuter, sen fick jag lyssna på Black Cobra för att rensa hjärnan...

    SvaraRadera
  2. Den hårdaste "Gud är död"-låten måste förresten vara Haus der Lüge med Einstürzende Neubauten. Spitzenqualität!

    SvaraRadera